សហគ្រាស​ក្នុង​ស្រុក​ រួមចំណែក​ដោះស្រាយ​ទីផ្សារ​បន្លែ​-ផ្លែឈើ​កសិករ​

សហគ្រាស​ក្នុង​ស្រុក​មួយ​ដែលគេ​ស្គាល់ឈ្មោះ​ថា​ ក្រុមហ៊ុន​លី​លី​ផលិត​នំ​ស្រួយ​បាន​ប្រមូល​ទិញ​បន្លែ​-ផ្លែឈើ​ពី​កសិករ​ ក្នុង​គោលបំណង​រួមចំណែក​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​គ្មាន​ទីផ្សារ​ និង​ការ​ធ្លាក់​តម្លៃ​នៃ​ផលិតផល​បន្លែ​-ផ្លែឈើ​របស់​ប្រជាកសិករ​ដោយ​ការបង្កើត​ជា​នំ​ និង​ផលិតផល​អា​ហា​រថ្មីៗ​ជាច្រើន​ប្រភេទ​ដើម្បី​ចូលរួម​ប្រកួតប្រជែង​ក្នុង​ទីផ្សារ​។

លោកជំទាវ​ កែវ​ មុំ​ អគ្គ​នាយិកា​ក្រុមហ៊ុន​លី​លី​ផលិត​នំ​ស្រួយ​បានឱ្យ​ដឹង​ថា​៖“ក្រុមហ៊ុន​បាន​កែច្នៃ​បន្លែ​មួយចំនួន​ រួម​នឹង​ផ្លែឈើ​ក្នុង​ចន្លោះ​ពី​ 3 ទៅ​ 5តោន​ក្នុង​ 1ថ្ងៃ​ ដើម្បី​ធ្វើជា​នំ​ក្រៀម​ប្រភេទ​ថ្មី​ បន្ទាប់ពី​មើលឃើញ​ថា​ នៅ​រដូវ​ប្រមូល​ផលម្តងៗ​ ប្រជាកសិករ​តែង​ជួយ​ប្រទះ​បញ្ហា​កង្វះ​ទីផ្សារ​ និង​បញ្ហា​តម្លៃ​កសិផល​ធ្លាក់ចុះ​ ដែល​ធ្វើ​ឱ្យ​កសិករ​ខាតបង់​ប្រាក់ចំណេញ​ និង​ឈាន​ដល់​បោះបង់​ការ​ដាំដុះ​ ហើយ​ធ្វើ​ចំណាកស្រុក​”។

លោកជំទាវ​បន្ត​ថា​៖“គម្រោង​កែច្នៃ​បន្លែ​ផ្លែឈើ​ក្រៀម​ ត្រូវ​បាន​គាំទ្រ​ថវិកា​មួយចំនួន​ដោយ​ អង្គការ​អាយ​ អេ​ ភី​(អង្គការ​ប្រឆាំង​នឹង​ភាព​ក្រីក្រ​ ឬ Inovations​ Against​ Poverty​(IAP​) សហការ​ជាមួយ​អង្គការ​ អេស​ អិន​ វី​ (SNV​) (អង្គការ​អភិវឌ្ឍន៍​ប្រទេស​ហូ​ឡង់​) ដើម្បី​ឱ្យ​ក្រុមហ៊ុន​លី​លី​ អនុវត្ត​គម្រោង​កែច្នៃ​បន្លែ​ផ្លែឈើ​ក្រៀម​ដើម្បី​ជួយ​ដល់​កសិករ​ និង​កម្មករ​ឱ្យ​មានការ​ងារ​ធ្វើ​កាន់តែ​ច្រើន​ និង​ចូលរួម​ចំណែក​ជួយ​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ដែល​កសិករ​ខ្មែរ​កំពុង​ជួបប្រទះ​”។|

លោកជំទាវ​បាន​បន្ដ​ទៀត​ថា​ បច្ចុប្បន្ន​នេះ​ ក្រុមហ៊ុន​បាន​ចុះ​កិច្ចសន្យា​ជាមួយ​កសិករ​នៅ​ខេត្តកំពត​ កោះកុង​ ព្រះវិហារ​ មណ្ឌលគិរី​ និង​ខេ​ត្ដ​កំពង់ចាម​ ដើម្បី​ឱ្យ​ពួកគាត់​បង្កើន​ការផលិត​ឱ្យ​ច្រើន​ ឡើង​សម្រាប់​ផ្គត់ផ្គង់​ដល់​ក្រុមហ៊ុន​តាម​ការកំណត់​ ដើម្បី​ផលិត​តាម​តម្រូវការ​ទីផ្សារ​។

បើ​តាម​អ្នកជំនាញ​ផ្នែក​ផលិតកម្ម​របស់​សហគ្រាស​នំ​ស្រួយ​លី​លី​ បាន​បញ្ជាក់​ថា​៖“នំ​បន្លែ​ ផ្លែឈើ​ក្រៀម​ទាំងនេះ​ត្រូវ​បាន​ផលិត​ឡើង​តាម​បច្ចេកវិទ្យា​ទំនើប​សម្រាប់​ក្មេង​ៗដែល​ខ្វះ​ជីវជាតិ​បំប៉ន​ និង​ជាមួយគ្នា​នេះ​ដែរ​ ក្មេង​ៗដែល​មិន​ចូលចិត្ត​ញ៉ាំ​បន្លែ​ ឪពុក​ម្តាយ​អាច​ឱ្យ​ពួកគេ​ញ៉ាំ​នំ​នេះ​ជំនួស​ ក៏បាន​ ដោយសារ​រសជាតិ​របស់​វា​នឹង​ធ្វើ​ឱ្យ​ក្មេង​ចូលចិត្ត​ ព្រោះ​វា​មាន​បន្លែ​ផ្លែ​ឈើ​គ្រប់​ពណ៌​ចម្រុះគ្នា​ ដូចជា​ចេក​ ល្ពៅ​ ការ៉ុត​ ឆៃថាវ​ប៉ិ​គក់​ សណ្តែក​កួរ​ ពោត​បារាំង​ និង​អូ​ក្រា​ ជាដើម​”។

លោកជំទាវ​ កែវ​ មុំ​ បាន​បន្ថែម​ឱ្យ​ដឹង​ទៀត​ថា​៖“នំ​បន្លែ​ផ្លែឈើ​ក្រៀម​នេះ​ យើង​ផលិត​ឡើង​គឺ​យើង​គិតគូរ​ពី​សុខភាព​ប្រជាពលរដ្ឋ​ ទាំង​ខ្វះ​អាហា​រូប​បត្ថម្ភ​ ជួយ​ដល់​សុខភាព​រាងកាយ​ ចំពោះ​អ្នក​សម្រក​ទម្ងន់​ក៏អាច​ហូប​បាន​ អ្នក​ហូប​អាហារ​បួស​ក៏អាច​ហូប​បាន​ ហូប​បាន​គ្រប់​វ័យ​ ទាំង​ពីក្មេង​ដល់​ចាស់​ អុីចឹង​វា​មាន​គ្រប់​ជីវជាតិ​នៅក្នុង​ហ្នឹង​ ហើយ​យើង​ក៏​បាន​ចូលរួម​ជួយ​ដល់​សេដ្ឋកិច្ច​របស់​កសិករ​ និង​ចូលរួម​ចំណែក​អភិវឌ្ឍ​សេដ្ឋកិច្ច​ទាំងមូល​ផង​ដែរ​”។

គួរ​បញ្ជាក់​ថា​ បច្ចុប្បន្ន​ទីផ្សារ​នំ​ស្រួយ​លី​លី​ ក្តោប​បាន​ចំណែក​ទីផ្សារ​ក្នុង​ស្រុក​ប្រមាណ​ 35​% ពោល​គឺ​គិត​ទាំង​ការប្រកួត​ប្រជែង​ជាមួយនឹង​ផលិតផល​នាំចូល​ និង​ក្នុង​ស្រុក​ទាំងមូល​ផង​ដែរ​ ហើយ​ នំ​ស្រួយ​លី​លី​ក៏បាន​និង​កំពុង​ចរាចរណ៍​នៅ​លើ​ទីផ្សារ​មួយ​ចំនួន​នៅក្នុង​ប្រទេស​ជាស​មា​ជិ​កអាស៊ាន​ ដូចជា​ ប្រទេស​មីយ៉ាន់ម៉ា​ ម៉ាឡេស៊ី​ និង​វៀតណាម​ជាដើម​ ព្រមទាំង​នៅ​ទីផ្សារ​ប៉ែក​ខាង​សហរដ្ឋអាមេរិក​ កាណាដា​ និង​កូរ៉េ​ផង​ដែរ​។

បើ​តាម​តំណាង​អ្នកជំនាញ​ផ្នែក​ផលិតកម្ម​បាន​បញ្ជាក់​ឱ្យ​ដឹង​ថា​៖“សម្រាប់​គម្រោង​ថា​ នឹង​ត្រៀម​ដាក់​លក់​នំ​បន្លែ​ផ្លែឈើ​ក្រៀម​លើ​ទីផ្សារ​ជា​ផ្លូវការ​របស់​ក្រុមហ៊ុន​លី​លី​ផលិត​នំ​ស្រួយ​ពុំ​ទាន់​មានកាល​បរិច្ឆេទ​ច្បាស់លាស់​ទេ​។ ដោយហេតុថា​ ក្រុមហ៊ុន​យើង​នៅ​ពិចារណា​ទៅលើ​កញ្ចប់​ ប្រអប់​វេច​ខ្ចប់​ ឬកែវ​ដោយ​ពុំ​ទាន់​ធ្វើការ​ពិភាក្សា​ជាក់លាក់​ ហើយ​យើង​បាន​ចេញ​ចរាចរណ៍​នៅ​លើ​ទីផ្សារ​ជា​ប្រភេទ​នំ​បន្លែ​ក្រៀម​ តែ​ប្រអប់​វេច​ខ្ចប់​ពុំ​មាន​ភាព​ទាក់ទាញ​នៅ​ឡើយ​ ហើយក៏​នៅ​មាន​ប្រភេទ​នំ​ផ្លែឈើ​ក្រៀម​ចំនួន​8ប្រភេទ​ដែល​បាន​ផលិត​ហើយ​ តែ​នៅ​ពុំ​ទាន់​សម្រេច​ថា​ នឹង​យក​ប្រភេទ​វេច​ខ្ចប់​ ណាមួយ​នៅឡើយ​ដែរ​”។

ចំពោះ​លោក​ ឡាក់​ ហាក់​ ជា​សហគមន៍​ដែល​ត្រូវ​នាំ​ផលិតផល​សម្រាប់​ផ្គត់ផ្គង់​សហគ្រាស​លី​លី​ផលិត​នំ​ស្រួយ​ បាន​បញ្ជាក់​ប្រាប់​ ឡា​រ៉ែ​ន ពាណិជ្ជ​តាម​ទូរស័ព្ទ​ថា​៖“បច្ចុប្បន្ន​សហគមន៍​ខ្ញុំ​មានតែ​ដំណាំ​ចេក​ដែល​ត្រូវ​ផ្គត់ផ្គង់​ទៅ​ឱ្យ​សហគ្រាស​នំ​ស្រួយ​ ដោយ​ 1អាទិត្យ​ត្រូវ​ផ្ញើ​ 1ដង​ ឯចំនួន​ក្នុង​ 1លើ​កៗ​ ប្រមាណ​ជា300Kg​”។

លោក​ ហាក់​ បានឱ្យ​ដឹង​ទៀត​ថា​៖“ចំពោះ​តម្លៃ​វិញ​ គឺ​បាន​ខ្ពស់​ជាង​តម្លៃនៅលើទីផ្សារ​បន្តិច​ ដោយ​លោកជំទាវ​នាយិកា​បាន​បញ្ជាក់​ថា​ គាត់​ចង់​លើក​ទឹកចិត្ត​ដល់​កសិករ​អ្នក​ផលិត​”។

លោក​ ហាក់​ បាន​បន្ថែម​ទៀត​ថា​៖“បើ​តាម​ការ​បញ្ជាទិញ​ គឺ​ខាង​ក្រុមហ៊ុន​បាន​បញ្ជាទិញ​ច្រើន​ គឺ​តម្រូវ​ឱ្យ​ខ្ញុំ​ផ្ញើ​ 1អាទិត្យ​ 4លើក​ តែ​ខាង​សហគមន៍​ខ្ញុំ​មិន​មាន​កសិផល​ឱ្យ​គ្រប់​តាម​ចំនួន​នៅឡើយ​ ហើយ​សហគមន៍​យើង​បាន​និង​កំពុង​ពង្រីក​ទៅតាម​ទំហំ​នៃ​តម្រូវការ​នេះ​ហើយ​។ ចំពោះ​ការ​លក់​ក្នុង​ 1លើក​ ខ្ញុំ​ទទួល​បាន​ប្រាក់​នៅសល់​តែ​ 30ម៉ឺន​រៀល​ទេ​ ដូច្នេះ​ខ្ញុំ​ត្រូវ​ប្រឹង​ផលិត​ឱ្យ​គ្រប់​ចំនួន​ដែល​បាន​បញ្ជាទិញ​ នោះ​ខ្ញុំ​នឹង​ទទួល​បាន​ប្រាក់កម្រៃ​កើនឡើង​ ហើយ​វា​នឹង​បាន​ទទួល​ក្នុង​ពេល​ឆាប់​ៗខាងមុខនេះ​ ដោយ​សហគ្រាស​ក៏បាន​បញ្ជាទិញ​នូវ​ផលិតផល​ផ្សេង​ទៀតផង​ដែរ​”។

លោក​ ហាក់​ បាន​បញ្ជាក់​ដែរ​ថា​៖“ខ្ញុំ​យល់ថា​ វា​ជាការល្អ​ប្រសើរណាស់​ដែល​មាន​សហគ្រាស​បាន​មក​បញ្ជាទិញ​ផលិតផល​ពី​កសិ​កបែបនេះ​ ព្រោះ​វា​ជា​ការ​ជួយ​ដល់​កសិករ​ដែល​ប្រកបរបរ​កសិកម្ម​ ស្រប​ពេល​ដែល​កសិករ​ពិបាក​ក្នុង​ការ​រក​ទីផ្សារ​ ហើយ​លក់​ក៏​មិនបាន​ថ្លៃ​ និង​មិន​ទៀងទាត់​ទៀតផង​ ហើយ​ការ​ដែល​មាន​សហគ្រាស​ក្នុង​ស្រុក​មក​បញ្ជាទិញ​បែប​នេះ​ គឺជា​ការ​គាំទ្រ​ផលិតផល​ក្នុង​ស្រុក​ ធានា​សុវត្ថិភាព​ និង​ទប់ស្កាត់​ការនាំចូល​ពី​ខាងក្រៅ​ និង​ជួយ​លើកទឹកចិត្ត​ឱ្យ​កសិករ​ខំប្រឹង​ផលិត​ថែមទៀត​”៕

Advertisement