ប្រទេស​រុស្ស៊ី​ជា​ដៃគូ​ថ្មី​ ខណៈ​ការនាំចេញ​ម្រេច​ក្នុង​ឆ្នាំ2019​ បាន​កើន​ជាង​ 50​%

ការនាំចេញ​ផលិតផល​ម្រេច​មិនមែន​ GI​ របស់​កម្ពុជា​ទៅកាន់​ទីផ្សារ​អន្តរជាតិ​កើនឡើង​ជាង​ 50​%

កាលពី​ឆ្នាំ2019​ ខណៈ​ការនាំចេញ​ម្រេច​ GI​ កំពត​បាន​ធ្លាក់ចុះ​ជាង27​% បើ​ធៀប​នឹង​រយៈពេល​ដូចគ្នា​កាលពី​ឆ្នាំ2018​។ នេះ​បើ​តាម​ទិន្នន័យ​របស់ក្រ​សួង​កសិកម្ម​ រុក្ខាប្រមាញ់​ និង​នេសាទ​។

របាយការណ៍​បាន​បង្ហាញថា​ ក្នុង​ឆ្នាំ2019​ ការនាំចេញ​ម្រេច​មិនមែន​ GI​ របស់​កម្ពុជា​សម្រេច​បាន​ 3,693.25តោន​ កើនឡើង​ 53.17​% បើ​ធៀប​នឹង​រយៈពេល​ដូចគ្នា​កាលពី2018​ ដែល​មាន​ចំនួន​2,411.20តោន​។

ចំណែក​បរិមាណ​នាំចេញ​ម្រេច​ GI​កំពត​ ដែល​ជាដំណាំ​សម្គាល់​ទីតាំង​ភូមិសាស្ត្រ​នៅក្នុង​ឆ្នាំ​ 2019​ កន្លងទៅ​ ធ្លាក់ចុះ​ជាង27​% ស្មើនឹង​ជិត​ 20តោន​ បើ​ធៀប​នឹង​រយៈពេល​ដូចគ្នា​កាលពី​ឆ្នាំ2018​។ នេះ​បើ​តាម​ប្រធាន​សមាគម​លើកកម្ពស់​ម្រេច​កំពត​។

លោក​ ងួន​ ឡាយ​ ប្រធាន​សមាគម​លើកកម្ពស់​ម្រេច​កំពត​ Kampot​ Pepper​ Promotion​ Association​ បានឱ្យ​ដឹង​ថា​៖ “ការនាំចេញ​ម្រេច​ដែល​ធ្លាក់​ចុះ​នេះ​ មក​ពី​កង្វះ​ទីផ្សារ​។ កាលពី​ឆ្នាំ2019​ ការនាំចេញ​ម្រេច​ GI​ សម្រេច​បាន​ 50តោន​ ឯឆ្នាំ2018​ ការនាំចេញ​ម្រេច​ GI​ បាន​ 69តោន​ ខណៈ​ការផលិត​ម្រេច​ក្នុង​ឆ្នាំ2019​ ទទួល​បាន​ទិន្នផល​ 125តោន​។ ឯទិន្នផល​តិច​ជាង​ពាក់កណ្តាល​ត្រូវ​បាន​លក់​តាម​របៀប​ប្រពៃណី​តាមរយៈ​សមាគម​។

លោក​ប្រធាន​សមាគម​ បាន​មានប្រសាសន៍​ថា​៖“ទិន្នផល​ម្រេច​បាន​កើនឡើង​ ហើយ​គុណភាព​ គឺ​ល្អ​។ក្នុងចំណោម​ម្រេច​ដែល​លក់​បាន​ មាន​ 30​% បាន​ចូល​ទៅ​ក្នុង​ទីផ្សារ​ក្នុង​ស្រុក​។ ភាគច្រើន​សម្រាប់​ហាង​ទេសចរណ៍​ ហើយ70​% ទៀត​ត្រូវ​បាន​នាំចេញ​។ ទោះបី​យ៉ាងនេះ​ក្តី​ ម្រេច​កំពត​នៅ​មានតម្លៃ​លក់​ថេរ​ ក្នុង​នោះ​ម្រេចខ្មៅ​មានតម្លៃ​ 15ដុល្លារ​ ក្នុង​ 1គីឡូក្រាម​។ ម្រេច​ក្រហម​ ថ្លៃ​ 25ដុល្លារ​ និង​ 28ដុល្លារ​ សម្រាប់​ម្រេចស​”។

លោក​ប្រធាន​សមាគម​លើកកម្ពស់​ម្រេច​កំពត​ បាន​បន្ត​ថា​ កង្វះ​តម្រូវការ​កំពុង​ជំរុញ​ឱ្យ​កសិករ​ម្រេច​កំពត​មួយចំនួន​ធំ​ឈប់​ធ្វើស្រែ​។ លោក​ប៉ាន់ប្រមាណ​ថា​ 20​ ទៅ​ 25​% នៃ​កសិករ​ខ្នាត​តូច​ (ដែល​ធ្វើស្រែ​តិច​ជាង​ 3,000ម៉ែត្រការ៉េ​) បាន​បោះបង់ចោល​ដំណាំ​បន្ទាប់ពី​រដូវ​ប្រមូល​ផល​ឆ្នាំនេះ​។ ជា​បញ្ហា​ប្រឈម​មួយ​ ក្នុងចំណោម​បញ្ហា​ប្រឈម​ទាំងនោះ​ ការ​ផ្គត់ផ្គង់​លើស​តម្រូវការ​បណ្តាល​មក​ពី​អ្នកទិញ​កំពុង​ចាប់ផ្តើម​ដាំដុះ​ដំណាំ​នេះ​ដែរ​។

លោក​បាន​មានប្រសាសន៍​ថា​៖“ការ​បញ្ជាទិញ​ពី​អ្នកទិញ​ មានការ​ថយ​ចុះ​គួរ​ឱ្យ​កត់សម្គាល់​ក្នុង​រយៈពេល​ប៉ុន្មាន​ឆ្នាំ​ចុងក្រោយ​នេះ​ ពីព្រោះ​អ្នកទិញ​ទាំងនេះ​ក៏​កំពុង​ដាំ​ម្រេច​ផង​ដែរ​។ ពី​ពេលមុន​អ្នកទិញ​បញ្ជាទិញ​ម្រេច​ពី​ 10​ ទៅ​ 20តោន​ ប៉ុន្តែ​ឥឡូវនេះ​ពួកគេ​ត្រូវការ​តែ​ 2 ទៅ​ 10តោន​ប៉ុណ្ណោះ​ ពីព្រោះ​ពួកគេ​កំពុង​ដាំ​ម្រេច​ដោយខ្លួនឯង​”។

លោក​បញ្ជាក់​ថា​៖“ផលិតផល​ម្រេច​យើង​ ដែល​បាន​នាំចេញ​ទៅ​ទីផ្សារ​ក្រៅ​ស្រុក​ គឺ​នាំចេញ​ទៅ​សហភាព​អឺរ៉ុប​ អាមេរិក​ ជប៉ុន​ កូរ៉េ​ខាងត្បូង​ ហុងកុង​និង​តៃវ៉ាន់​។ ទោះបី​យ៉ាងណា​ សមាគម​នឹង​ខិតខំ​ពង្រឹងគុណភាព​ម្រេច​ និង​ស្វែងរក​ទី​ផ្សា​រថ្មីៗ​បន្ថែម​ទៀត​ ហើយ​សព្វថ្ងៃ​យើង​ក៏​កំពុង​មានដៃ​គូ​ថ្មី​ ដែល​បាន​នាំចេញ​ម្រេច​ទៅ​ប្រទេស​រុស្ស៊ី​”។

សូម​បញ្ជាក់​ថា​ បច្ចុប្បន្ន​ សមាគម​លើកកម្ពស់​ម្រេច​កំពត​ មាន​សមាជិក​ចំនួន​ 455នាក់​ដែល​បង្កើត​ឡើង​ដោយ​កសិករ​ និង​ក្រុមហ៊ុន​ដែល​មាន​ចម្ការ​ម្រេច​។ ចម្ការ​នេះ​មានផ្ទៃ​ដី​ចំនួន​ 290ហិ​កតា​នៅក្នុង​ស្រុក​កំពង់ត្រាច​ ខេត្តកំពត​។\

ផលិតផលម្រេចកំពត

លោក​ ម៉ាក់​ នី​ ប្រធាន​សហព័ន្ធ​ម្រេច​ និង​គ្រឿងទេស​កម្ពុជា​ បាន​ប្រាប់​កាសែត​ ឡា​រ៉ែ​នពា​ណិ​ជ្ជ​ថា​៖“ការនាំចេញ​ផលិតផល​ម្រេច​មិនមែន​ GI​ របស់​កម្ពុជា​ ទៅកាន់​ទីផ្សារ​អន្តរជាតិ​បាន​កើនឡើង​ជាង​ 50​% ក្នុង​ឆ្នាំ2019​ នេះ​បើ​តាមយើង​ទទួល​បាន​តួលេខ​ពី​ក្រុមហ៊ុន​ជាស​មា​ជិ​ក”។

លោក​ ម៉ាក់​ នី​ បានឱ្យ​ដឹង​ថា​៖“ក្នុង​ការនាំចេញ​ម្រេច​ទៅក្រៅ​ប្រទេស​ ក្រុមហ៊ុននាំចេញ​ម្រេច​ ក៏​មាន​ផល​លំបាក​ដែរ​ ដូច្នេះ​ទើប​ពួកគាត់​ ចង់ឱ្យ​សហព័ន្ធ​ស្នើ​ទៅ​រដ្ឋាភិបាល​ ជួយ​កាត់បន្ថយ​លើ​ការ​ចំណាយ​ផ្សេង​ៗឱ្យ​ដូច​ការអនុវត្ត​របស់​សហព័ន្ធ​ស្រូវ​អង្ករ​ដែរ​”។ យោង​តាម​ប្រសាសន៍​របស់​លោក​ប្រធាន​សហព័ន្ធ​ បាន​មានការ​បញ្ជាក់​ថា​ អ្វី​ដែល​ក្រុមហ៊ុននាំចេញ​ម្រេច​មាន​ភាព​ប្រឈម​នោះ​ គឺទី​ផ្សារ​ម្រេច​ពិភព​លោក​លើស​តម្រូវការ​ ដូច្នេះ​ការនាំចេញ​មិនបាន​ច្រើន​ធ្វើ​ឱ្យ​បញ្ហា​ប្រឈម​នេះ​ធ្លាក់​ដល់​កសិករ​ជា​អ្នក​ផលិត​ ដូចជា​ការនាំចេញ​ម្រេច​កំពត​ទៅក្រៅ​ប្រទេស​ គឺ​មាន​ប្រមាណ​តែ​ 50តោន​ ក្នុង​ឆ្នាំ2019​។លោក​បាន​បញ្ជាក់​ថា​៖“សព្វថ្ងៃ​យើង​មានដៃ​គូ​ថ្មី​ ដែល​យើង​បាន​នាំចេញ​ម្រេច​ទៅ​ប្រទេស​រុស្ស៊ី​ ប៉ុន្តែ​រុស្ស៊ី​មិនទាន់​ទទួល​ទិញ​ក្នុង​ចំនួន​ច្រើន​នៅឡើយ​ទេ​ ទោះបីជា​រុស្ស៊ី​ជា​អ្នកប្រើ​ប្រាស់​ម្រេច​ក៏ដោយ​”។

លោក​ប្រធាន​សហព័ន្ធ​ បានឱ្យ​ដឹង​ទៀត​ថា​៖“យោង​តាម​របាយការណ៍​ចុងក្រោយ​ បាន​បង្ហាញថា​ បច្ចុប្បន្ន​ ម្រេច​ត្រូវ​បាន​ដាំដុះ​នៅក្នុង​ខេត្ត​ចំនួន19​ លើ​ផ្ទៃដី​ប្រមាណ​ 7,476ហិ​កតា​ ហើយ​ផ្តល់​ទិន្នផល​ប្រហែល​ជាង​ 2ម៉ឺន​តោន​ ក្នុង1ឆ្នាំ​ ដូច្នេះ​កសិករ​ត្រូវ​តែ​ផ្តោត​ការ​យកចិត្ត​ទុកដាក់​បន្ថែម​ លើ​គុណភាព​ដើម្បី​រក្សា​តម្លៃ​នៃ​ការ​លក់​ឱ្យ​បាន​រឹងមាំ​។ កសិករ​ភាគច្រើន​គិតតែពី​តម្លៃ​ប៉ុណ្ណោះ​ ដោយ​ពួកគេ​ភ្លេច​ពី​គុណភាព​។ គុណភាព​ គឺជា​អ្វី​ដែល​ពួកគេ​ត្រូវ​ផ្តល់​អាទិភាព​”។ នេះ​ គឺ​លោក​សំដៅ​ទៅលើ​ម្រេច​ទូទៅ​ក្នុង​ប្រទេស​ ដែល​មិនមែន​ជា​ផលិតផល​ម្រេច​សម្គាល់​ភូមិសាស្ត្រ​ GI​ របស់​កម្ពុជា​ដែល​ជា​ម្រេច​កំពត​នោះ​ទេ​។

លោក​ប្រធាន​បាន​បន្ត​ថា​៖“សម្រាប់​គុណភាព​ម្រេច​កម្ពុជា​យើង​ មានគុណ​ភាពល្អ​ជាង​ម្រេច​ប្រទេស​វៀតណាម​ ដោយ​យើង​មិន​មាន​ជាតិគីមី​ខ្ពស់​ដូច​ប្រទេស​វៀតណាម​ទេ​ ប៉ុន្តែ​គេ​ទទួលស្គាល់​ម្រេច​កម្ពុជា​តាមរយៈ​ប្រទេស​វៀតណាម​ ហើយ​យើង​បាន​នាំចេញ​ទៅ​វៀតណាម​ច្រើនជាង​គេ​ ប្រមាណ​ 70​% ឯប្រទេស​ថៃ​ប្រមាណ15​-20​% សល់​ពីនោះ​គឺ​ផ្គត់ផ្គង់​ក្នុង​ស្រុក​ប្រហែល​ 2-3% និង​ក្រៅពីនោះ​ គឺ​នាំចេញ​ដោយខ្លួនឯង​”។

លោក​ ម៉ាក់​ នី​ ប្រធាន​សហព័ន្ធ​ម្រេច​ និង​គ្រឿងទេស​កម្ពុជា​ បាន​បញ្ជាក់​ថា​៖“ តាម​ការ​មើលឃើញ​ពី​បញ្ហា​ប្រឈម​ គឺ​យើង​បាន​ត្រៀមខ្លួន​សម្រាប់​កិច្ចការ​ឆ្នាំ2020​ នេះ​រួចរាល់​ហើយ​ ដោយ​ទី1​-ផ្តោត​លើ​គុណភាព​ជាចម្បង​ ដែល​បច្ចុប្បន្ន​ម្រេច​យើង​ត្រូវ​បាន​ទទួលស្គាល់​ថា​ មានគុណ​ភាពល្អ​ និង​ទី2​-ការ​ស្នើសុំ​ទៅ​ក្រសួង​ ដើម្បី​ភ្ជាប់​ទំនាក់ទំនង​ជាមួយនឹង​សហព័ន្ធ​ម្រេច​អន្តរជាតិ​ ដោយសារ​យើង​មិនទាន់​មាន​ទំនាក់ទំនង​ល្អជា​មួយ​ស្ថាប័ន​នេះ​ ហើយ​ការ​ភ្ជាប់​ទំនាក់ទំនង​នេះ​ និង​ជួយ​ជំរុញ​ការនាំចេញ​ម្រេច​ និង​ធ្វើ​ឱ្យ​អន្តរជាតិ​កាន់តែ​ស្គាល់​ម្រេច​ដែល​មានគុណ​ភាពល្អ​របស់​កម្ពុជា​”។

យោង​តាម​របាយការណ៍​ក្រសួង​កសិកម្ម​ឱ្យ​ដឹង​ថា​ កម្ពុជា​បាន​នាំចេញ​ម្រេច​ទៅកាន់​ប្រទេស​ជាច្រើន​ដូចជា​ ប្រទេស​វៀតណាម​ ថៃ​ ជប៉ុន​ សិង្ហបុរី​កូរ៉េ​ខាងត្បូង​ បារាំង​ អាល្លឺម៉ង់​ អង់គ្លេស​ អារ៉ាប៊ីសាអ៊ូឌីត​ ឥណ្ឌា​ តៃវ៉ាន់​ ឆែក​ បែលហ្ស៊ិក​ អូស្ត្រាលី​ កាណាដា​ ស្វ៊ី​ស កាហ្សាក់ស្ថាន​ រុស្ស៊ី​ ហុងកុង​ អាមេរិក​ និង​ប៊ុលហ្គារី​៕

Advertisement