ជំនាញ​ឌីជីថល 8យ៉ាង​ដែល​អាណាព្យាបាល​គួរ​បង្រៀន​កូន​ឱ្យ​ចេះ

នៅពេល​បច្ចុប្បន្ននេះ យើង​បាន​ផ្លាស់ប្តូរ​ពី​យុគសម័យ​ឧស្សាហកម្ម ទៅកាន់​យុគសម័យ​បច្ចេកវិទ្យា​ដែល​បច្ចេកវិទ្យា នេះ​មាន​ចំណុច​ជាប់ទាក់ទង​ស្ទើរតែ​ទាំងស្រុង​ទៅនឹង​សង្គម និង​សេដ្ឋកិច្ច។ បណ្តាញ​បច្ចេកវិទ្យា​បាន​រីកចម្រើន​យ៉ាង​ឆាប់រហ័ស រហូតដល់​អ្នកជំនាញ​បាន​ប៉ាន់ស្មាន​ទុក​ថា 90% នៃ​មនុស្ស​ទាំងអស់​លើ​ពិភពលោក​នឹង​ប្រើប្រាស់​ប្រព័ន្ធ​អី​ុ​នធើ​ណិ​ត ក្នុង​រយៈពេល 10ឆ្នាំ​ខាងមុខ។

ជាមួយនឹង​បណ្តាញ​បច្ចេកវិទ្យា​ដ៏​ឆ្លាត​វៃ​នេះ យើង​ឃើញថា​មនុស្ស​ទាំងអស់​នៅលើ​ពិភពលោក​នឹង​កាន់តែ​ភ្ជាប់​ទំនាក់ទំនង​បាន​ងាយស្រួល​ឡើង​ហើយ​អ្វី​គ្រប់យ៉ាង​នឹង​អាច​ផ្លាស់ប្តូរ​កាន់តែ​ប្រសើរឡើង។ តែ​ទោះបីជា​យ៉ាងនេះ​ក៏ដោយ ក៏​យើង​មើលឃើញថា វា​ក៏បានផ្តល់​ផលប៉ះពាល់​មិនតិច​ដែរ​ដល់​មនុស្ស​លើ​ពិភពលោក ជាពិសេស​កុមារ​ដែល​កំពុងតែ​ស្រូបយក​ព័ត៌មាន​គ្រប់យ៉ាង​ជា​រៀងរាល់ថ្ងៃ។

កុមារ​ត្រូវបាន​គេ​រកឃើញថា បាន​ប្រើប្រាស់​បណ្តាញ​បច្ចេកវិទ្យា និង​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយច្រើនឡើងៗពីមួយថ្ងៃ​ទៅមួយថ្ងៃ ហើយ​ចរន្ត​នេះ​យើង​ឃើញថា កុមារ​មាន​រយៈពេល​វែង​ខ្លាំង​ក្នុងការ​ប្រើប្រាស់​បណ្តាញ​បច្ចេកវិទ្យា។ យោងតាម​ការស្រាវជ្រាវ​របស់​ស្ថាប័ន​ស្រាវជ្រាវ (AAP: American Academy of Pediatrics) បាន បញ្ជាក់ថា​កុមារ​បាន​ចំណាយពេល​វេលា​ជា​មធ្យម 7ម៉ោង​ក្នុង​មួយថ្ងៃ នៅ​ពីមុខ​អេក្រង់​កុំព្យូទ័រ និង​ឧបករណ៍​អេឡិចត្រូនិក​ដែល​គេ​ប្រើប្រាស់ ដោយ​ក្នុងនោះ​រួមទាំង​ទូរទស្សន៍​ផងដែរ។

រយៈពេល​នេះ គឺ​វែង​ជាង​រយៈ​ពេលដែល​ពួកគេ​ចំណាយ​ពេលវេលា​នៅក្នុង​សាលា និង​រស់នៅ​ជាមួយ​អាណាព្យាបាល​ទៅទៀត ដែល​ចំណុច​នេះ​អាចជា​កត្តា​ប្រឈម​សំខាន់​មួយ​ដែល​អាណាព្យាបាល​ទាំងអស់​លើ​ពិភពលោក​គួរ​យកចិត្តទុកដាក់។

ពិភពលោក​នៅក្នុង​សម័យ​ឌីជីថល​នេះ ត្រូវបាន​គេ​រកឃើញថា មនុស្ស​មាន​ពេលវេលា​ក្នុង​ការរៀន និង​កម្សាន្ត​ច្រើន តែ​ទោះបីជា​យ៉ាងនេះ​ក៏ដោយ ក៏​កុមារ​នៅក្នុង​ពិភពលោក​មាន​ហានិភ័យ​ច្រើន​ដែល​ត្រូវ​ប្រឈម ដូច​ជាការ​សម្លុត​គំរាម​តាម​អី​ុ​ន​ធើ​ណិ​ត (cyberbullying) ការ​ញៀន​ជាមួយនឹង​បច្ចេកវិទ្យា (technology addiction) រឿង​អាសអាភាស (obscene) រូបភាព​ហិង្សា ការ​លួច​ទិន្នន័យ និង​គម្រោងការ​ឧក្រិដ្ឋកម្ម​ជាដើម។ បញ្ហា​មួយទៀត គឺ​រឿងរ៉ាវ​កុហក ឬ​ព័ត៌មាន​មិន​ពិត​ក៏បាន​កើនឡើង ហើយ​វា​បានក្លាយ​ទៅជា​រឿង​ធម្មតា​នៃ​ពិភពលោក​ក្នុងសម័យ​ឌីជីថល ស្រប​ពេលដែល​អភិបាល​កិច្ច​អី​ុ​ន​ធើ​ណិ​ត ឬ​ប្រព័ន្ធ​ការគ្រប់គ្រង​ហានិភ័យ​លើ​បណ្តាញ​អី​ុ​ន​ធើ​ណិ​ត​ចំពោះ​កុមារ​មាន​សភាព​ទន់ខ្សោយ និង​មាន​ប្រសិទ្ធភាព​ទាប។

ការស្រាវជ្រាវ​ដដែល​បាន​រកឃើញថា បច្ចេកវិទ្យា​ក៏បាន​បង្កើត​គម្លាត​យ៉ាង​ធំ​រវាង​អាណាព្យាបាល អ្នក​អប់រំ និង​មនុស្ស​វ័យ​កណ្តាល ជាមួយ​កុមារ ព្រោះ​ពួកគេ​រស់នៅក្នុង​ពិភព​នៃ​បច្ចេកវិទ្យា​មិន​ដូចគ្នា។ ទាំងនេះ​អាច​នឹង​ក្លាយជា​ហានិភ័យ​មួយ​ក្នុង​ការអប់រំ ខណៈ​កុមារ​ជំនាន់​ថ្មី​ទាំងអស់នោះ​ទទួល​គំនិត​ច្រើន​ពី​ប្រភព​ចម្រុះ​ទាំង​វិជ្ជមាន និង​អវិជ្ជមាន ដែល​មនុស្ស​ធំ​មិនដឹង។ ហេតុនេះ​ដើម្បីធានា​ពី​សុវត្ថិភាព​របស់កូនៗជាទី​ស្រឡាញ់ ឪពុកម្តាយ​គួរ​បង្រៀន​កូន​ពី​មេរៀនសំខាន់ៗមួយចំនួន​ដើម្បី​ជា​ប្រភព​ចំណេះដឹង​សម្រាប់​គេ ក្នុងការ​ការពារ​ខ្លួន​ពី​គុណវិបត្តិ​នៃ​ពិភព​បច្ចេកវិទ្យា។

  1. កំណត់​អត្តសញ្ញាណ​ឌីជីថល (Digital identity)

ចំណុច​នេះ​គឺ​ចង់​សំដៅលើ​សមត្ថភាព​ក្នុងការ​បង្កើត និង​គ្រប់គ្រង​អត្តសញ្ញាណ​នៅលើ​អន​ឡាញ​ផ្ទាល់ខ្លួន និង​ពិនិត្យមើល​ពី​អត្តសញ្ញាណ​របស់​អ្នកដទៃ។ ចំណុច​នេះ​ជួយ​ឱ្យ​យើង​គ្រប់គ្រង​បាន​នូវសុវត្ថិភាព​ផ្ទាល់ខ្លួន និង​ទប់ស្កាត់​ផលប៉ះពាល់​បាន​ព្រោះ​យើង​អាច​ពិចារណា​ពី​ប្រភព​នៃ​បុគ្គល​ដែល​ចែកចាយ​ព័ត៌មាន រួមទាំង​គោលបំណង​របស់គេ​បានល្អ។

  1. ការប្រើប្រាស់​ឌីជីថល (Digital Use)

សំដៅលើ​សមត្ថភាព​ក្នុងការ​ប្រើប្រាស់​ឧបករណ៍​ឌីជីថល និង​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ ដោយ​រាប់បញ្ចូល​ទាំង​ចំណេះដឹង​ក្នុង​ការរក្សា​តុល្យភាព​ដើម្បី​រក្សា​ផាសុកភាព​នៃ​ការប្រើប្រាស់​បណ្តាញ​អន​ឡាញ និង​ជីវិត​ជាក់ស្តែង (offline)។ ចំណេះដឹង​ដែល​គួរ​ចេះ​មានដូចជា ការគ្រប់គ្រង​ពេលវេលា​នៅមុខ​ស្គ្រី​ន​សុខភាព​ឌីជីថល (digital health) និង​ការចូលរួម​ក្នុង​សហគមន៍ (community participation)។

  1. សុវត្ថិភាព​ឌីជីថល (Digital Safety)

ជា​សមត្ថភាព​ក្នុងការ​គ្រប់គ្រង​ហានិភ័យ​អន​ឡាញ​ដូចជា ការបញ្ចៀស​ខ្លួន​ពី​រូបភាព​អាសអាភាស រូបភាព​អំពើហិង្សា ក្រុម​ផ្សព្វផ្សាយ​ការចាប់​ជំរិត ឬអ្វី​ដែល​អាច​ប៉ះពាល់​ដល់​ស្មារតី​ជាដើម។

  1. សន្តិសុខ​ឌីជីថល (Digital Security)

ជា​សមត្ថភាព​ក្នុងការ​ការពារ​ខ្លួន​ពី​ការ​លួច​ទិន្នន័យ​ពី​អ្នកដទៃ។ អាណាព្យាបាល​គួរ​ព្យាយាម​ស្វែងយល់ និង​បង្រៀន​កូន​ពី​ការអនុវត្ត​នានា​ដើម្បី​ទប់ស្កាត់​ការ​លួច​ចូល​គណនី​ផ្ទាល់ខ្លួន (hacking) និង​ការយល់ដឹង​ពី​វិធីសាស្ត្រ​នានា​លើ​មុខងារ​សុវត្ថិភាព​នៃ​បណ្តាញ​សង្គម​ដែល​ខ្លួន​កំពុង​ប្រើប្រាស់​ដើម្បី​រក្សា​ទិន្នន័យ​សម្ងាត់​មួយចំនួន។

  1. ភាព​វៃឆ្លាត​នៃ​ការប្រើប្រាស់​ឌីជីថល (Digital Emotional Intelligence)

ជា​សមត្ថភាព​ក្នុងការ​ស្វែងរក​សេចក្តីសុខ ឬ​ភាព​រីកចម្រើន និង​បង្កើន​គុណភាព​ជីវិត​តាមរយៈ​បណ្តាញ​អន​ឡាញ។

  1. ការទំនាក់ទំនង​ដោយ​ប្រើប្រាស់​បណ្តាញ​ឌីជីថល (Digital Literacy)

ជា​សមត្ថភាព​ក្នុងការ​ទាក់ទង និង​រាប់អាន​មនុស្ស​ដែលមាន​សមត្ថភាព​ដទៃ​ទៀត​តាម​បណ្តាញ​ឌីជីថល និង​តាមរយៈ​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​ទំនើប។

  1. អក្ខរកម្ម​ឌីជីថល (Digital Literacy)

ជា​សមត្ថភាព​ក្នុងការ​ស្វែងរក វាយតម្លៃ ការ​ទាញ​ប្រយោជន៍​ពី​អត្ថបទល្អៗ និង​ចែករំលែក​អត្ថបទ ឬ​ចំណេះដឹងសំខាន់ៗដើម្បី​បង្កើន​សមត្ថភាព​ក្នុងការ​គិតដល់​មនុស្ស​ទូទៅ​ដែលមាន​ទំនាក់ទំនង​ល្អជា-មួយ​យើង។

  1. សិទ្ធិ​ឌីជីថល (Digital Rights)

ជា​សមត្ថភាព​ក្នុងការ​យល់ដឹង​ពី សិទ្ធិ និង​ច្បាប់​ទូទៅ​របស់​មនុស្ស ដូចជា​សិទ្ធិ​បុគ្គល (សិទ្ធិ​ក្នុង​ការរក្សា​ភាព​សម្ងាត់ និង​សេចក្តីថ្លៃថ្នូរ​របស់​បុគ្គ​ល) សិទ្ធិ​កម្មសិទ្ធិបញ្ញា សិទ្ធិ​ក្នុងការ​បញ្ចេញមតិ និង​ការការពារ​ខ្លួន​ពី​សកម្មភាព​មួយចំនួន​ដែល​បណ្តាលឱ្យមាន​ភាព​ស្អប់ខ្ពើម​ពី​សង្គម៕

Advertisement