កុមារ​ជាគោល​ដៅ​សំខាន់​បំផុត​ក្នុង​ការអប់រំ​ពី​បរិស្ថាន​…

សម្រាប់​ប្រទេស​មួយ​ បើ​គេ​ចង់​វិភាគ​ពីអ​នាគ​តនៃ​កម្រិតយល់ដឹង​របស់​មនុស្ស​ គេ​នឹង​មើល​ពី​វិធីសាស្ត្រ​ ឬស្ថាន​ភាព​ជាក់ស្តែង​នៃ​ការរស់នៅ​ និង​ការ​គិត​របស់​កុមា​រតូចៗ​នា​ពេល​បច្ចុប្បន្ន​ ព្រោះ​កុមារ​ជា​ធនធានមនុស្ស​ប្រកប​ដោយសក្តានុពល​ ឬជា​អ្នក​បន្តវេន​លើ​គ្រប់​ផ្នែក​ទាំងអស់​នៅ​ថ្ងៃខាងមុខ​។

ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​បញ្ហា​នៃ​ការអប់រំ​បរិស្ថាន​វិញ​ យើង​ឃើញថា​កុមារ​ អាច​នឹង​ក្លាយជា​គោលដៅ​សំខាន់​បំផុត​ក្នុង​ការ​បណ្តុះបណ្តាល​ឱ្យ​មានគំនិត​ផ្លាស់​ប្តូរ​យ៉ាង​វិជ្ជមាន​ដែល​ជំរុញ​ឱ្យ​មានការ​គាំពារ​ និង​រក្សា​បរិស្ថាន​បាន​ល្អ​នៅ​ថ្ងៃ​អនាគត​។

ឯកឧត្តម​ នេត្រ​ ភក្ត្រា​ រដ្ឋលេខាធិការ​ក្រសួងបរិស្ថាន​ បាន​លើកឡើង​ថា​ ការអប់រំ​ពី​បញ្ហា​បរិស្ថាន​ ចាំបាច់​ត្រូវ​បណ្តុះបណ្តាល​គំនិត​យុវជន​តាំង​ពី​ក្មេង​ៗតូច​មក​ ព្រោះ​កុមារ​ជា​មនុស្ស​ដែល​មាន​ខួរក្បាល​ស្រស់​ស្អាត​ និង​ងាយ​ក្នុង​ការ​បណ្តុះបណ្តាល​ពី​ផ្នត់គំនិត​ស្រឡាញ់​បរិស្ថាន​ ដែល​ផ្នត់គំនិត​ជា​វិជ្ជមាន​ទាំងអស់​នោះ​នឹង​ក្លាយជា​អ្វី​ដែលគេ​អនុវត្ត​ពេញ​មួយ​ជីវិត​។ ការចូលរួម​អប់រំ​ពី​បញ្ហា​បរិស្ថាន​គួរ​ចាប់ផ្តើម​ចេញ​ពី​ស្ថាប័ន​អប់រំ​ និង​នៅក្នុង​គ្រួសារ​ ដោយ​អាណាព្យាបាល​ និង​លោកគ្រូ​-អ្នកគ្រូ​ អាច​បង្រៀន​កុមារ​ដោយ​វិធី​សា​ស្ត្រងា​យៗ​ សប្បាយ​ៗដូចជា​ការ​នាំ​លេងល្បែង​កម្សាន្ត​ដែល​ផ្តល់​តម្លៃ​អប់រំ​ផ្នែក​បរិស្ថាន​ជាដើម​ ដើម្បី​ឱ្យ​កុមា​រតូចៗ​ងាយ​ចាប់បាន​នូវ​គំនិត​ស្រឡាញ់​បរិស្ថាន​តាំងពី​នៅ​តូច​ មិន​ចាំបាច់​ទាល់តែ​ពួកគេ​ធំ​ពេញ​វ័យ​ទើប​អប់រំ​ឡើយ​។

ឯកឧត្តម​ នេត​ ភក្ត្រា​ បាន​និយាយ​ថា​៖ “ការ​យកចិត្ត​ទុកដាក់​លើ​បញ្ហា​បរិស្ថាន​ ជាផ្នែក​ដ៏​សំខាន់​មួយ​ក្នុង​ការរស់នៅ​ ហើយ​ការ​លើក​ទឹក​ចិ​ត្ត​កូន​ៗឱ្យ​សម្អាត​បរិស្ថាន​ ជា​ការចូលរួម​ក្នុង​ការ​ផ្លាស់​ប្តូរ​ឥរិយាបថ​ និង​បណ្តុះ​បណ្តុះ​គំនិត​ជា​វិជ្ជមាន​សម្រាប់​ពួកគេ​ក្នុង​ការ​ឈាន​ទៅដល់​ការអនុវត្ត​បាន​ល្អ​ប្រសើរ​ និង​ប្រកបដោយ​ការទទួលខុសត្រូវ​ក្នុង​សង្គម​នា​ពេល​អនាគត​”។

បើ​តាម​មន្ត្រី​ជាន់ខ្ពស់​នៃ​ក្រសួងបរិស្ថាន​ខាងលើ​ ៖ នៅពេល​កុមារ​យល់​ច្បាស់​ពី​ការ​ថែរក្សា​បរិស្ថាន​ និង​តម្លៃ​នៃ​ការ​យកចិត្ត​ទុកដាក់​ពី​បញ្ហា​បរិស្ថាន​ ពួកគេ​នឹងអាច​ក្លាយជា​កម្លាំង​ចលករ​យ៉ាង​សំខាន់​ក្នុង​ការ​បន្ត​អប់រំ​ដល់​កុមារ​ជាច្រើន​ផ្សេងទៀត​។ ដើម្បី​ជំរុញ​ឱ្យ​មានការ​អប់រំ​ពី​បញ្ហា​បរិស្ថាន​ឱ្យ​កាន់តែ​ខ្លាំង​ បច្ចុប្បន្ន​នេះ​ក្រសួងបរិស្ថាន​ និង​ក្រសួង​អប់រំ​ យុវជន​ និង​កីឡា​ បាន​ដាក់បញ្ចូល​នូវ​ការអប់រំ​ពី​បរិស្ថាន​នៅក្នុង​កម្មវិធី​សិក្សា​ដើម្បី​ផ្តល់​ឱកាស​ឱ្យ​សិស្ស​ចាប់ពី​ថ្នាក់​បឋមសិក្សា​ រហូតដល់​មធ្យមសិក្សា​ បាន​យល់ដឹង​ និង​ចូលរួម​លើកកម្ពស់​បរិស្ថាន​ ការ​អភិរក្ស​ជីវៈ​ចម្រុះ​ និង​ការចូលរួម​ក្នុង​សកម្មភាព​ជា​វិជ្ជមាន​ជាច្រើន​ផ្សេង​ទៀត​ក្នុង​ជីវភាពរស់នៅ​។

គួរ​បញ្ជាក់​ផង​ដែរ​ថា​ បញ្ហា​បរិស្ថាន​ជា​បញ្ហា​សកល​ដែល​ពិភពលោក​កំពុង​យកចិត្ត​ទុកដាក់​ ហើយ​វា​ក៏​ជា​បញ្ហា​សំខាន់​ផង​ដែរ​សម្រាប់​ប្រទេស​នី​មួយ​ៗ ព្រោះ​វា​ក៏​ជាផ្នែក​ចម្បង​មួយ​ផង​ដែរ​ក្នុងចំណោម​ផ្នែក​ធំៗ​នានា​ដែលគេ​វាយតម្លៃ​ពី​កម្រិត​នៃ​កា​រស់នៅ​របស់​ប្រជាជន​នៅក្នុង​ទីក្រុង​ ឬប្រទេស​មួយ​។ នៅពេល​ទីក្រុង​ស្អាត​ ឬតំបន់​ណាមួយ​ស្អាត​ នោះ​វា​អាច​នឹង​ក្លាយជា​ចំណុច​ទាក់ទាញ​សម្រាប់​ទេសចរណ៍​ ដែល​អាច​នឹង​ឈាន​ទៅដល់​ការ​វិនិយោគ​នៅពេល​ខាងមុខ​ តែ​ប្រសិនបើ​តំបន់​ពោរពេញ​ទៅ​ដោយ​សំរាម​ និង​គ្មាន​សណ្តាប់​ធ្នាប់​ នោះ​វា​នឹង​ទាញ​តម្លៃ​ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ​នានា​ដែល​ខិតខំ​កសាង​ឡើង​ឱ្យ​ស្ថិត​ក្នុង​ស្ថានភាព​អវិជ្ជមាន​បាន​។ មានន័យថា​ ទោះបីជា​មាន​អគារ​ស្អាត​ ឬសួនច្បារ​ស្អាត​ប៉ុនណា​ក៏ដោយ​ ប្រសិនបើ​មិន​អាច​គ្រប់គ្រង​សំរាម​បាន​ ឬប្រជាជន​មិនបាន​ចូលរួម​ចំណែក​ក្នុង​ការ​ថែរក្សា​បរិស្ថាន​ឱ្យ​បាន​ល្អ​ទេ​នោះ​ តំបន់​ស្រស់​ស្អាត​ទាំងនោះ​នឹង​បាត់បង់​តម្លៃ​ទៅតាម​នោះ​ដែរ​។ ហេតុនេះ​ការ​បណ្តុះបណ្តាល​ និង​ការ​បញ្ចូល​ផ្នត់គំនិត​បរិស្ថាន​ដល់​ប្រជាជន​ ជា​រឿង​សំខាន់​ដែល​ពិភពលោក​កំពុង​ចាប់អារម្មណ៍​។

ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​បញ្ហា​នេះ​ដែរ​ ឯកឧត្តម​ ហង់​ជួន​ ណា​រ៉ុន​ រដ្ឋមន្ត្រី​ក្រសួង​អប់រំ​ យុវជន​ និងកីឡា​ បាន​លើក​ឡើង​ថា​ ការអប់រំ​ពី​បញ្ហា​បរិស្ថាន​ចំពោះ​កុមា​រតូចៗ​ជា​រឿង​សំខាន់​ ព្រោះ​កុមារ​តូច​ជា​មូលធន​មនុស្ស​ដ៏​សំខាន់​នា​ពេល​អនាគត​។ នៅ​ថ្ងៃខាងមុខ​ពួកគេ​នឹង​ក្លាយជា​ប្រជាជន​សកម្ម​ដែល​ចូលរួម​គ្រប់​ផ្នែក​ទាំងអស់​នៅក្នុង​សង្គម​ ហេតុនេះ​ប្រសិនបើ​ប្រជាជន​យល់​ដឹង​ច្បាស់​ពី​បញ្ហា​បរិស្ថាន​ ពួកគេ​នឹងអាច​ចូលរួម​ចំណែក​រក្សា​បរិស្ថាន​នៅ​គ្រប់​ទីកន្លែង​ទាំងអស់​។

ឯកឧត្តម​បញ្ជាក់​ថា​ ដើម្បី​អប់រំ​ កុមារ​ឱ្យ​បាន​ល្អ​ពី​បញ្ហា​បរិស្ថាន​ ការអប់រំ​នៅតែ​ក្នុង​សាលា​មិនទាន់​គ្រប់គ្រាន់​នោះ​ទេ​ ព្រោះ​ក្រៅពី​ការសិក្សា​ពី​ក្នុង​សាលា​ហើយ​ នៅ​ក្នុង​សង្គម​ជាក់ស្តែង​កុមារ​ទទួល​ឥទិ្ធ​ពល​ពី​ផ្នែក​សំ​ខាន់​ៗជាច្រើន​ទៀត​ដូចជា​កត្តា​គ្រួសារ​ និង​កត្តា​បរិស្ថាន​ជាក់ស្តែង​នៃ​ការរស់នៅ​ជាដើម​។ ហេតុនេះ​ អាណាព្យាបាល​ដែល​ជា​អ្នកបង្រៀន​កុមារ​មុនគេ​បង្អស់​មុន​ពេល​កុមារ​ចូលក្នុង​សាលា​ ឬជា​អ្នក​ដែល​នៅ​ជិត​ក្មេង​ច្រើន​បំផុត​ គួរ​យកចិត្ត​ទុកដាក់​ក្នុង​ការ​បង្រៀន​កុមារ​ប្រកបដោយ​ភាព​វិជ្ជមាន​៕

Advertisement