ជំរុញ​ការប្រកួត​ប្រជែង​ផ្នែក​ទេសចរណ៍​នៅ​កម្ពុជា​ គឺ​លើកកម្ពស់​ទីផ្សារ​ទេសចរណ៍​

ប្រទេស​កម្ពុជា​កំពុង​ធ្វើ​ឱ្យ​មានការ​ប្រកួតប្រជែង​លើ​វិស័យ​ទេសចរណ៍​ក្នុង​ក្របខ័ណ្ឌ​ពិភពលោក​ ដោយ​នៅក្នុង​របាយការណ៍​ចេញផ្សាយ​ចុងក្រោយ​ស្ដីពី​សន្ទស្សន៍​នៃ​ការប្រកួត​ប្រជែង​ផ្នែក​ទេសចរណ៍​(TCCI​) ដែល​ធ្វើឡើង​ដោយ​វេទិកា​សេដ្ឋកិច្ច​ពិភពលោក​(WEF​) (ចេញផ្សាយ​រៀងរាល់​ 2ឆ្នាំ​ម្តង​) បាន​ឱ្យ​ដឹង​ថា​ ក្នុង​ខែ​នេះ​ ប្រទេស​កម្ពុជា​បាន​កើនឡើង​នូវ​មណ្ឌល​ទេសចរណ៍​ថ្មី​ចំនួន​ 3កន្លែង​ធ្វើ​ឱ្យ​បច្ចុប្បន្ន​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​ស្ថិតនៅ​លំដាប់​ទី​ 98​ ក្នុង​ពិភពលោក​។

របាយការណ៍​នេះ​រាប់បញ្ចូល​ទាំង​ប្រទេស​ចំនួន​140​ ដែល​ត្រូវ​បាន​ចាត់​ចំណាត់ថ្នាក់​យោងទៅតាម​បរិយាកាស​ធុរកិច្ច​ សុវត្ថិភាព​ និង​សន្តិសុខ​ ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ​ ការ​ដឹកជញ្ជូន​តាមផ្លូវអាកាស​ ធនធាន​ធម្មជាតិ​ គោលនយោបាយ​ទេសចរណ៍​ និង​ការប្រកួត​ប្រជែង​តម្លៃ​ និង​កត្តា​ផ្សេង​ៗទៀត​។ ប្រទេស​អេ​ស្បាញ​ បាន​ជាប់​ចំណាត់ថ្នាក់​លេខ1​ នៅ​ទូទាំង​ពិភពលោក​។ ប្រទេស​បារាំង​ អាល្លឺម៉ង់​ ប្រទេស​ជប៉ុន​ និង​សហរដ្ឋអាមេរិក​ ឈរ​នៅ​ទី5​ តាម​លំ​ដាប​។

នៅ​អាស៊ី​អាគ្នេយ៍​ ប្រទេស​សិង្ហបុរី​ត្រូវ​បាន​គេ​ចាត់ទុកថា​ មាន​ឧស្សាហកម្ម​ទេសចរណ៍​ដែល​ មាន​ការប្រកួត​ប្រជែង​ច្រើនជាង​គេ​ បន្ទាប់មក​គឺ​ ប្រទេស​ម៉ាឡេស៊ី​ ថៃ​ ឥណ្ឌូ​នេ​ស៊ី​ និង​ប្រទេស​វៀតណាម​។

ប្រទេស​កម្ពុជា​បាន​កាន់កាប់​កន្លែង​ចុងក្រោយ​នៅ​ក្នុង​តំបន់​ដែល​ជា​កន្លែង​មួយ​ស្ថិតនៅ​ពីក្រោយ​ប្រទេសជិតខាង​គឺ​ ប្រទេស​ឡាវ​ ដែល​មាន​ចំណាត់ថ្នាក់​លេខ97​ នៅ​ទូទាំង​ពិភពលោក​។ ប្រទេស​ចំនួន​7 ក្នុងចំណោម​ប្រទេស​ចំនួន9​ មក​ពី​អាស៊ី​អាគ្នេយ៍​បាន​ធ្វើ​ឱ្យ​ចំណាត់ថ្នាក់​របស់​ពួកគេ​ប្រសើរ​ឡើង​។

យោង​តាម​របាយការណ៍​ឆ្នាំ2019​ លទ្ធផល​ល្អ​បំផុត​របស់​កម្ពុជា​ស្ថិត​ក្នុង​ការ​ផ្តល់​អាទិភាព​ ដល់​ការ​ធ្វើដំណើរ​ និង​ទេសចរណ៍​ដែល​ប្រទេស​កម្ពុជា​ជាប់​ចំណាត់ថ្នាក់​លេខ44​ នៅ​លើ​ពិភពលោក​ បន្ទាប់មក​គឺ​ការប្រកួត​ប្រជែង​តម្លៃ​ (លេខ49​) ការ​បើកចំហ​អន្តរជាតិ​ (លេខ66​) ធនធាន​ធម្មជាតិ​ (លេខ66​) ធនធាន​វប្បធម៌​ និង​ការ​ធ្វើដំណើរ​អាជីវកម្ម​ (លេខ76​ ) ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ​ដឹកជញ្ជូន​តាមផ្លូវអាកាស​ (លេខ91​) ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ​សេវាកម្ម​ទេសចរណ៍​ (លេខ93​) និង​ធនធានមនុស្ស​ និង​ទីផ្សារ​ការងារ​ (លេខ95​)។

ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​បាន​ដំណើរការ​ហេ​ដ្ឋា​-រចនាសម្ព័ន្ធ​ផ្លូវគោក​ និង​កំពង់ផែ​យ៉ាង​លំបាក​ (ជាប់​លេខ111​) បរិស្ថាន​អាជីវកម្ម​ (លេខ122​) និង​និរន្តរភាព​បរិស្ថាន​ (លេខ139​)។

របាយការណ៍​នេះ​ក៏បាន​ឆ្លុះបញ្ចាំង​យ៉ាង​ល្អ​ផង​ដែរ​ពី​ការ​ខិតខំ​របស់​ភាគី​ពាក់ព័ន្ធ​នានា​ដើម្បី​កែ​លម្អ​ឧស្សាហកម្ម​ទេសចរណ៍​នៅ​កម្ពុជា​ ដែល​ត្រូវ​បាន​គេ​មើលឃើញ​ថា​ មាន​សារសំខាន់​ចំពោះ​ការ​អភិវឌ្ឍ​សេដ្ឋកិច្ច​របស់​ប្រទេស​។ រដ្ឋាភិបាល​បាន​ និង​កំពុង​ផ្តោត​លើ​កំណើន​ទេសចរណ៍​ហើយ​គ្រោង​នឹង​ចេញ​ផែនការ​យុទ្ធសាស្ត្រ​សម្រាប់​ការ​អភិវឌ្ឍ​វិស័យ​ទេសចរណ៍​។

សម្តេច​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី​ ហ៊ុន​ សែន​ បាន​ប្រាប់​ប្រព័ន្ធ​ផ្សព្វផ្សាយ​កាលពីដើម​ឆ្នាំនេះ​ថា​៖ “ឥឡូវនេះ​ប្រទេស​កម្ពុជា​បាន​ក្លាយជា​ទិសដៅ​ទេសចរណ៍​ដ៏​មាន​ប្រជាប្រិយ​មួយ​សម្រាប់​ពិភពលោក​ហើយ​ រដ្ឋាភិបាល​មើលឃើញ​វិស័យ​ទេសចរណ៍​ជា​មាស​បៃតង​”។ វា​ក៏​មានការ​ខិតខំ​ផង​ដែរ​ក្នុង​ការ​ធ្វើ​ពិពិធ​កម្មការ​ផ្តល់​ជូន​ទេសចរ​នៅ​កម្ពុជា​ដែល​ផ្តោត​ជាយូរមកហើយ​នៅ​លើ​ប្រាសាទអង្គរវត្ត​។

ក្នុងរយៈពេល​ប៉ុន្មាន​ខែ​ថ្មី​ៗនេះ​មានការ​ជំរុញ​ក្នុង​ការ​កសាង​ និង​បង្កើត​តំបន់​ទេសចរណ៍​ធម្មជាតិ​ថ្មី​បន្ថែម​ទៀត​នៅក្នុង​ខេត្តពោធិ៍សាត់​ កោះកុង​ កំពត​និង​ខេត្ត​ដទៃទៀត​ដើម្បី​បំពេញបន្ថែម​ប្រាសាទ​អង្គរវត្ត​ និង​គោលដៅ​ទេសចរណ៍​ដែល​មានស្រាប់​។

យោង​តាម​ក្រសួងទេសចរណ៍​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា​ស្ថិតនៅ​លំដាប់​លេខ3​ ក្នុង​អាស៊ាន​ សម្រាប់​កំណើន​ទេសចរណ៍​។ កាលពី​ឆ្នាំមុន​ប្រទេស​កម្ពុជា​បាន​ចុះ​បញ្ជិកា​មកដល់​ចំនួន​ 11​% នៃ​ចំនួន​ភ្ញៀវ​ទេសចរ​ ដែល​តួលេខ​នេះ​មានតែ​ប្រទេស​ឥណ្ឌូ​នេ​ស៊ី​ និង​វៀតណាម​ប៉ុណ្ណោះ​។

ឯកឧត្តម​ ថោង​ ខុន​ បាន​ថ្លែង​ថា​៖“សម្រាប់​អភិវឌ្ឍន៍​វិស័យ​ទេសចរណ៍​កម្ពុជា​ឡើងវិញ​ឱ្យ​បាន​ល្អ​ប្រសើរ​ ខណៈ​ដែល​ពិភពលោក​កំពុង​ជួបប្រទះ​វិបត្តិ​សង្គ្រាម​ពាណិជ្ជកម្ម​ដែល​បង្កឡើង​ដោយ​សហរដ្ឋអាមេរិក​ និង​មហាយក្ស​ចិន​ ក្រុមប្រឹក្សា​ភិបាល​សិក្សា​ទីផ្សារ​ និង​ផ្សព្វផ្សាយ​ទេសចរណ៍​កម្ពុជា​នឹង​ត្រូវ​បាន​បង្កើត​ឡើង​ ហើយ​ត្រូវ​អនុម័ត​លើ​លក្ខន្តិកៈ​ និង​បទបញ្ជា​ផ្ទៃក្នុង​ ដើម្បី​បន្ត​ពិភាក្សា​គ្នា​លើ​ការរៀបចំ​យុទ្ធសាស្ត្រ​ទីផ្សារ​ថ្មី​”។

ឯកឧត្តម​រដ្ឋមន្ត្រី​បាន​បន្ត​ថា​ វិបត្តិ​សង្គ្រាម​ពាណិជ្ជកម្ម​នេះ​បាន​បណ្ដាល​ឱ្យ​គោលដៅ​ទីផ្សារ​ទេសចរណ៍​មួយចំនួន​មានការ​ប្រែប្រួល​ ហើយ​កម្ពុជា​ត្រូវ​ខិតខំ​តោង​ស្រវា​ចាប់​យក​ទីផ្សារ​ ឬគោលដៅ​ទេសចរណ៍​ណា​ដែល​មាន​សក្តា​នុ​ពល​ ពោល​គឺ​ត្រូវ​រៀបចំ​ទាំង​យុទ្ធសាស្ត្រ​ មធ្យោបាយ​ និង​ថវិកា​ ដើម្បី​ធ្វើការ​ផ្សព្វផ្សាយ​ទៅកាន់​គោលដៅ​សំ​ខាន់​ៗ សំដៅ​ទាក់ទាញ​ភ្ញៀវ​ទេសចរ​មក​កម្ពុជា​ឱ្យ​បាន​ច្រើន​។

សម្រាប់​ទីផ្សារ​ទេសចរណ៍​ចិន​ កម្ពុជា​កាន់តែ​ត្រូវ​ពង្រឹង​ថែមទៀត​ ព្រោះថា​ ចិន​ជាទី​ផ្សារ​ទេសចរណ៍​ដ៏​ធំ​មួយ​លើស​កល​លោក​ តែ​ត្រូវតែ​ចូល​ជ្រៅ​ទៅ​រក​គោលដៅ​សំខាន់​ណា​ដែល​មាន​សក្តា​នុ​ពល​ ហើយដែល​កម្ពុជា​ត្រូវ​រៀបចំ​ការ​ផ្សព្វផ្សាយ​ឱ្យ​បាន​ល្អ​នៅ​ទីនោះ​ ក៏​ដូចគ្នា​ទៅ​នឹង​ទីផ្សារ​ក្នុង​អាស៊ាន​ អាស៊ី​ អឺរ៉ុប​ និង​អាមេរិក​ផង​ដែរ​ ដោយ​ត្រូវ​ធ្វើ​ឱ្យ​ចំ​គោលដៅ​ និង​ត្រូវ​ប្រើ​គ្រប់​មធ្យោបាយ​ រូបភាព​ និង​ថវិកា​ឱ្យ​មានប្រសិទ្ធភាព​។

នៅក្នុង​ទិវា​ទេសចរណ៍​ពិ​ភលោ​ក សម្ដេច​តេជោ​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី​ បាន​ថ្លែង​ថា​ រាជរដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា​សូម​អប​អរសារទ​ជាថ្មី​ដែល​ឆ្នាំ2018​ កន្លងទៅ​ ពិភពលោក​បាន​ទទួលភ្ញៀវ​ទេសចរ​រហូតដល់​ 1,400លាន​នាក់​ ក្នុង​អត្រាកំណើន​ 5% ចូលរួម​បង្កើត​ការងារ​ 10​%នៃ​ការងារ​សរុប​ បង្កើត​ចំណូល​ចូល​សេដ្ឋកិច្ច​ប្រមាណ​10​% នៃ​ផលិតផល​ក្នុង​ស្រុក​សរុប​របស់​ពិភពលោក​ (World​ GDP​) តំណាង​ឱ្យ​ 7% នៃ​ការនាំចេញ​សរុប​របស់​ពិភពលោក​ និង​ប្រមាណ​ 29​% នៃ​ការនាំចេញ​សរុប​ផ្នែក​សេវាកម្ម​។ នេះ​បង្ហាញថា​ វិស័យ​ទេសចរណ៍​នៅតែ​បន្ត​ស្ថិត​ក្នុង​លំដាប់​លេខ3​ នៃ​ការនាំចេញ​របស់​ពិភពលោក​ បន្ទាប់ពី​ការនាំចេញ​ប្រេងឥន្ធនៈ​ និង​ផលិតផល​គីមី​នាំមុខ​ការនាំចេញ​រថយន្ត​ និង​ផលិតផល​ ចំណី​ អាហារ​។

ដោយឡែក​ រយៈពេល20ឆ្នាំ​ចុងក្រោយ​នេះ​ កម្ពុជា​បន្ទាប់ពី​បាន​ទទួល​សុខ​សន្តិភាព​ ស្ថិរភាព​ នយោបាយ​ សុវត្ថិភាព​ពេញ​ផ្ទៃ​ប្រទេស​ និង​ការ​រួបរួម​-ជាតិ​ពី​គ្រប់​ភាគី​ វិស័យ​ទេសចរណ៍​កម្ពុជា​មាន​ កំណើន​គួរ​ជា​ទី​មោទ​នៈ​ ដោយ​កើន​ពី​ការ​ទទួល​ទេសចរ​អន្តរជាតិ​ចំនួន​តែ​ជាង​ 28ម៉ឺន​នាក់​នៅ​ឆ្នាំ1998​ រហូត​ដល់​ 6,2លាន​នាក់​នៅ​ឆ្នាំ2018​ និង​បាន​បង្កើត​ការងារ​ដោយ​ផ្ទាល់​ជូន​ប្រជាពលរដ្ឋ​ជាង​ 62ម៉ឺន​នាក់​ និង​ការងារ​មិន​ផ្ទាល់​រាប់​សិប​ម៉ឺន​នាក់​ថែមទៀត​៕

Advertisement